Пункт карэкцыйна-педагагічнай дапамогі

Як развіваць тэхніку чытання ў малодшых школьнікаў з дыслексіяй (парушэннем чытання)

Чалавек запамінае не тое, што ўвесь час перад вачыма, а тое, што мільгае. Таму для асваення нейкіх уменняў, давядзення іх да аўтаматызму неабходна праводзіць не працяглыя па часе практыкаванні, а кароткія, але з вялікай частатой. Паўтарагадзінныя трэніроўкі не дадуць ніякай карысці і нават здушаць ў дзіцяці ўсякае жаданне чытаць. Значна лепш праводзіць іх па 5 хвілін некалькі разоў на дзень і яшчэ перад сном.
1. Вельмі цікавы метад гудзе чытання. Пры гудзе чытанні вы чытаеце разам з дзіцем адначасова ўслых, напаўголасу, кожны са сваёй хуткасцю, на працягу 5 хвілін.
2. Добрыя вынікі дае чытанне перад сном. Апошнія падзеі дня фіксуюцца эмацыйнай памяццю, і падчас сну чалавек знаходзіцца пад іх уражаннем.
Арганізм прывыкае да гэтага стану. Нездарма яшчэ 200 гадоў таму гаварылася:"студэнт, навукамі які жыве, вучы псалтыр на сон будучы".
3. Калі дзіця не любіць чытаць, то неабходны рэжым зберагалага чытання: прачытваецца адна-два радкі, затым ўладкоўваецца кароткачасовы адпачынак. Такі рэжым атрымліваецца, калі дзіця праглядае дыяфільмы: два радкі пад кадрам прачытаў, паглядзеў карцінку, адпачыў. Дыяфільмы павінны быць займальнага зместу (казкі, прыгоды).
Развіццё тэхнікі чытання тармозіцца з-за слабаразвітай аператыўнай памяці: прачытаўшы тры-чатыры словы, дзіця ўжо забывае першае і не можа зразумець сэнсу прапановы. Такое становішча можна выправіць з дапамогай глядзельных дыктантаў, распрацаваных прафесарам і.т. Федарэнка (г. Харкаў). У кожным з 18 набораў па 6 прапаноў: першае ("растае снег") змяшчае ўсяго два словы з 8 літар, а ў апошнім - ужо 46 літар, нарошчванне даўжыні прапановы адбываецца паступова, па адной - дзве літары. Як лепш праводзіць глядзельныя дыктоўкі? Выпішыце на лістку дзіцяці альбо адразу 5 прапаноў, якія адкрываюцца па адным, альбо пішацца адно. На прачытанне кожнага прапанову адводзіцца пэўны час, якое паказваецца пасля яго. Ваш дзіця чытае прапанову моўчкі, і імкнецца яго запомніць. Прапануеце яму заплюшчыць вочы і прадставіць, як яно запісана, і паўтарыць яго сам сабе. Затым прыбярыце лісток з напісаным прапановай. Дзіця запісвае тэкст. Глядзельныя дыктоўкі павінны пісацца штодня.
Тэксты глядзельных дыктантаў (па і. т. Федарэнка)
Дыктоўка 1
1. Растае снег. (8 літар)
2. Ідзе дождж. (9)
3. Неба хмурнае. (10)
4. Коля захварэў. (11)
5. Заспявалі Птушкі. (11)
Прызначана для развіцця артыкуляцыйнай апарата, асаблівая ўвага звяртаецца на выразнасць чытання канчаткаў слоў.
Пастаянна вядзецца праца над развіццём фанематычнага слыху, выкарыстоўваючы чистоговорки, хуткамоўкі, прыказкі, прымаўкі.
Абавязковай умовай паляпшэння тэхнікі чытання з'яўляецца пастаянная сістэматычная праца па аналізе і сінтэзу слоў.


У якім выпадку трэба звяртацца да дэфектолага.
Дзіцяці 6-8 гадоў патрабуецца кансультацыя спецыяліста, калі ён:
1) дрэнна адрознівае і прайгравае гукі;
2) з цяжкасцю вучыць вершы;
3) блытаецца ў парадку прытрымлівання часоў года і дзён тыдня;
4) не можа правільна паўтарыць у прамым парадку чатыры лічбы, а ў зваротным-тры;
5) не можа правільна паўтарыць серыі удараў па стале (алоўкам) з доўгімі і кароткімі інтэрваламі;
6) дрэнна арыентуецца ў паняццях "права-лева";
7) ніяк не навучыцца зашпільваць гузікі і завязваць шнуркі;
8) абцяжарваецца ў складанні аповеду па серыі малюнкаў.


Да групы рызыкі дзяцей, схільных да дыслексіі, адносяцца таксама:
1) леварукія дзеці, схаваныя ляўшы і так званыя амбидекстры, аднолькава валодаюць як правай, так і левай рукой;
2) кінестэтыка;
3) дзеці з сіндромам дэфіцыту ўвагі і гіперактыўнасці;
4) дзеці з затрымкай развіцця вуснай мовы

свернуть

Віды маўленчых парушэнняў

Віды маўленчых парушэнняў


Прычыны маўленчых парушэнняў
Часта пры кансультаванні бацькі задаюць пытанні аб прычынах ўзнікнення маўленчай паталогіі. Такім чынам, прычынай маўленчага парушэнні могуць быць:

унутрычэраўная паталогія;
спадчынная схільнасць, генетычныя анамаліі;
неспрыяльныя роды і іх наступствы;
захворванні, перанесеныя дзіцем у першыя гады жыцця;
дзіця мае зносіны з людзьмі з парушэннямі мовы;
малы расце ў неспрыяльных сацыяльна-бытавых умовах;
дзіця перанёс стрэс або спалох.
Віды маўленчых парушэнняў

Фанетыка-фанематычнае недаразвіццё (ФФНР – - парушэнне працэсаў фарміравання вымаўленчых сістэмы роднай мовы ў дзяцей з рознымі маўленчымі засмучэннямі з прычыны дэфектаў ўспрымання і вымаўлення фанем ў дзяцей з нармальным слыхам і інтэлектам

У дзяцей, якія маюць ФФНР:

той жа гук можа служыць заменнікам двух або больш гукаў;
складаныя гукі замяняюцца простымі;
назіраецца няўстойлівае ўжыванне цэлага шэрагу гукаў у розных словах.
Нярэзка выяўленае агульнае недаразвіццё маўлення (НВОНР) – гэта маўленчае засмучэнне, пры якім парушана фарміраванне ўсіх кампанентаў маўленчай сістэмы, г.зн. гукавога боку (фанетыкі) і сэнсавага боку (лексікі, граматыкі).

НВОНР-гэта парушэнне камбінаванае. Непаўнавартасная моўная дзейнасць накладвае адбітак на развіццё вышэйшых псіхічных функцый. У дзяцей адзначаецца няўстойлівасць увагі, цяжкасці яго размеркавання, зніжэнне памяці і прадуктыўнасці запамінання, адстае ў развіцці славесна-лагічнае мысленне. Без спецыяльнага навучання дзеці з цяжкасцю авалодваюць аналізам і сінтэзам, параўнаннем і абагульненнем. Адзначаюцца і парушэнні ў рухальнай сферы.

Дызартрыя-гэта парушэнне вымаўленчых боку гаворкі, якое ўзнікае з прычыны арганічнага паразы цэнтральнай нервовай сістэмы.

Асноўным адметнай прыкметай дызартрыі ад іншых парушэнняў вымаўлення з'яўляецца тое, што ў гэтым выпадку пакутуе не вымаўленне асобных гукаў, а ўся вымаўленчых бок гаворкі.

У дзяцей-дызартрыкаў адзначаецца абмежаваная рухомасць маўленчай і мімічнай мускулатуры. Гаворка такога дзіцяці характарызуецца недакладным, змазаным звукопроизношением; голас у яго ціхі, слабы, а часам, наадварот, рэзкі; рытм дыхання парушаны; гаворка губляе сваю плыўнасць, тэмп прамовы можа быць паскораным або запаволеным.

свернуть

Парады бацькам першакласнікаў